kära dagbok,

/ Permalink / 1
(Det här inlägget skulle ha postats igår, men allt var så drygt och segt då så jag kunde inte publicera det. Så "igår kväll" blir i förrgår kväll osv.) 



Igår kväll satt jag och Magnus, som så många gånger förr, ute på verandan och rökte. Magnus nämnde något om att han måste sluta röka, han skulle bara röka upp ciggaretterna han hade kvar först. Flera gånger förut har han föreslagit att vi ska sluta röka, något jag bara fnyst åt. Vad ska man då göra efter maten? Vad ska jag göra i bilen på väg till jobbet? Efter förmiddagsfikat? Innan läggdags? På kvällsprommisen?
Även denna gång sa jag bara "Jaha, gör det du." Men sen tänkte jag om och frågade mig själv: Men varför inte? Vad vinner jag på att röka nästan ett paket om dagen? Hur idiotiskt är det inte att lägga ut över tusen kronor i månaden på något som bara för negativa saker med sig? Och här sitter jag och pratar om att jag vill ha bra kondition, och efter varje springtur tänder jag en cigg?! Så jag bestämde mig där med Magnus. Vi slutar röka! Det finns ju bara saker att vinna på det.
Så idag kl 12.30 rökte jag min sista ciggarett. Och det känns inte ens motstridigt. Jag ser bara positiva grejer med det. För det första så kommer min kondition kunna förbättras tuuseen gånger fortare, och för det andra har jag ungefär 1200 kr att spara till en utlandsresa, varje månad. Det är helt sjukt att man lägger ut pengar på så onödiga grejor. Tolvhundra, det är inte lite pengar. Och har jag kunnat lägga ut så mycket pengar på ciggaretter varje månad så ska jag gott och väl kunna lägga undan 1200 kr varje månad till en utlandsresa. Men då blir det väll helt plötsligt så att man inte har 1200 kr över att lägga undan? Det känns som att det är mer pengar om man tar det som en klumpsumma än 40 kr varje dag, eller hur? Jaja, jag får väll lägga undan 40 kr varje dag då :) <
Just nu känns det i alla fall bra. Men ni får inte skratta eller pika mig om jag trillar tillbaka. Men jag har redan ägnat 9 år av mitt 21åriga liv åt att blossa en blandning av nikotin, tjära och tobak, jag vill inget mer. Jag har alltid sagt det; "Jag ska inte röka hela livet i alla fall" Och nån gång måste ju brytpunkten komma, och inte när jag är 67, utan nu.
Nu kan jag se fram emot en superduper kondis, fräschare andedräkt, tydligare lukt och smaksinne, finare hår och naglar och minst en utlandsresa om året :) Wihoo! (Måtte Magnus vara inställd på att sluta nu också....)

Jobbade 14-22 idag. Gick super! Trodde jag hade tappat bort min egna bilnyckel när jag skulle ifrån jobbet och fick lite smått panik där ett tag. Kom sen på vart jag hade lagt den och kunde åka hem. Bytte om till träningskläder och tog med mig Bonzo på en halvtimmes joggingrunda. Nu ska jag hoppa in i duschen och sen gå och lägga mig. Imorgon jobbar jag 7-17, sen blir det Gäällööö igen. Åkte därifrån i förmiddags men det känns som om det har gått flera dagar redan. Jag ska gifta mig med han, den där Magnus. Puss.

 

#1 - - Åsa:

Du klarar dig bra stumpan!

Till top